PL / EN

Projektownik

”Wileńskie kaziuki dla koneserów”

07.03.2017

2 marca br. grupa niepełnosprawnej młodzieży (w większości z zespołem Downa) wybrała się wraz z rodzicami na wycieczkę do Wilna. Wycieczka zorganizowana pod hasłem ”Wileńskie kaziuki dla koneserów”,  była niezwykle urozmaicona i dostarczyła nam wielu niezapomnianych wrażeń.

Już pierwszego dnia w Wilnie obejrzeliśmy panoramę miasta ze 165. metrowej wieży telewizyjne i panoramę wileńskiej Starówki z Góry Trzykrzyskiej (wspinaliśmy się na nią po prawie 100 schodach), a także zwiedziliśmy kościół św. Piotra i Pawła na Antokolu z przepięknym, białym, ręcznie wykonanym, barokowym wystrojem, z kolei w katedrze wileńskiej podziwialiśmy wybudowaną według projektu Matteo Castelli wczesnobarokową kaplica patrona Litwy św. Kazimierza (z zachowanymi relikwiami). Całość kaplicy zdobią freski Michelangela Palloniego, zaś wystrój dopełniają srebrzone figury Władysława Jagiełły, Jana Olbrachta, Aleksandra Jagiellończyka, Zygmunta I Starego, Zygmunta II Augusta i św. Kazimierza (polskiego królewicza syna Jana Kazimierza IV). Na starym cmentarzu na Rosie zatrzymaliśmy się przy historycznych nagrobkach Lelewela i Syrokomli oraz przy grobie matki Józefa Piłsudskiego z jego sercem.

Popołudnie spędziliśmy na spacerze po „kaziukowym” jarmarku. Tradycja „Kaziuka” przetrwała stulecia. Pierwszy pochód z okazji kanonizacji patrona Litwy św. Kazimierza wyruszył w dniu jego imienin w 1604 roku. Do dziś na Kaziuki przybywają do Wilna tłumy. I my wtopiliśmy się nieprzebrany tłum kupujących i zwiedzających – degustowaliśmy litewskie smakołyki: oryginalne w smaku sery, chleby, ciasta - pierniki, sękacze, mrowiska, wędliny oraz piwa i wracaliśmy do hotelu z pamiątkami świątecznymi – pisankami i kolorowymi palmami.

Duże wrażenie zrobił na nas, oglądany w sobotę, obraz Matki Boskiej Ostrobramskiej i wota dziękczynne, których liczba przekroczyła już podobno 14 tys. Po wizycie przy Ostrej Bramie spacerowaliśmy ulicami, po których kiedyś chodzili: Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Stanisław Moniuszko, Konstanty I. Gałczyński, Józef Piłsudski, Tadeusz Konwicki. Przeszliśmy przez Zaułek Bernardyński i Zaułek Gotycki, zwiedziliśmy cerkiew św. Ducha i klasztor ojców Bazylianów oraz kościół św. Anny z wieżami w stylu gotyku płomienistego. W niedziele pojechaliśmy obejrzeć położoną na jednej z wysp na jeziorze Galwe odrestaurowaną, potężną twierdzę w Trokach, dawną siedzibę księcia Kiejstuta Giedyminowicza. Podziwialiśmy widok na twierdzę, jakby zatopioną w jeziorze, i stojące wzdłuż jeziora karaimskie chaty.

Degustowaliśmy przysmak karaimski – kibiny ( kruche pierogi z nadzieniem z mięsa) i ciasta z miodem.
Pełni wrażeń, z pamiątkami z Wilna i setkami zdjęć, wróciliśmy do Warszawy, szykując się do kolejnych wypraw do Amsterdamu i Petersburga, które nam profesjonalnie i z sercem organizuje pani Ewa Banaszkiewicz- Grądzka czyli Biuro Podróży EBG Travel.

Zapraszamy do naszej galerii zdjęć.