PL / EN

"Gdzie szum Prutu, Czeremoszu Hucułom przygrywa..."- Huculszczyzna w dniach 24.04 - 28.04. 2013

Zwiedzanie pod przewodnictwem ukraińskiej przewodniczki Galyny Zadorovskiej rozpoczęliśmy od  Stanisławowa (obecna nazwa Ivano-Frankivsk) – jego rynku, kolegiaty NMP (wg Sienkiewicza tu żegnano Wołodyjowskiego), stanisławowskiego deptaka, pomnika Adama Mickiewicza. Tu był czas na wypicie kawy i zasmakowanie ukraińskich słodkości. Stąd wyruszyliśmy w górskie rejony Bukovela, by z wyciągu narcarskiego móc podziwiać piękne widoki Karpat Wschodnich. Dzień został zakończony w Jaremczy , zwanej „Perłą Karpat”, gdzie oglądaliśmy kaskady na rzece Prut.

Następnego dnia odwiedziliśmy malownicze huculskie wioski, także Werchowynie – „huculską stolicę”. Zwiedziliśmy tam prywatne muzeum kultury huculskiej Romana Kumyka. Pan Roman, kustosz tego muzeum, zaprezentował zbiory huculskich strojów ludowych, ceramiki, fotografii, rękodzieła. Z uwagi na to, że gospodarz jest muzykiem i twórcą zespołu Czeremosz, zaprezentował nam instrumenty muzyczne.

Górską   drogą wzdłuż Czeremoszu przejechaliśmy do Krzyworówni (miejsca narodzin piewcy huculszczyzny - Stanisława Vincenta), gdzie obejrzeliśmy tradycyjną huculską chatę – grażdę. Następnie udaliśmy się  do Wyżlicy, zobaczyć zgodnie sąsiadujące ze sobą synagogę i pałac cadyka, kościół rzymskokatolicki oraz kościół ormiański. Wieczorem czekało na nas ognisko z kiełbaskami.

Kutach obejrzeliśmy zabytkowy most  na Czeremoszu ( w 1939 roku ewakuowały się tędy władze polskie), a także pozostałości gminy żydowskiej i ormiańskiej, w Kosowie - ośrodek przemysłu ludowego, a w Kołomyi zwiedziliśmy Muzeum Huculszczyzny i Pokucia.Ostatniego wieczoru czekała na nas niespodzianka – kolację umilała nam kapela „Wesoły Lwów”. Były wspólne śpiewy, tańce i sporo zabawy.

Ostatnim miejscem naszego pobytu był Lwów – spacerowaliśmy po starówce i kupowaliśmy pamiątki na bazarze rękodzieła i jedliśmy obiad we lwowskiej restauracji.

Huculszczyznę żegnaliśmy z lekkim niedosytem wrażeń i wieloma zdjęciami malowniczych okolic i historycznych miejsc.